Як людина чує з КІ?
Після підключення мовного процесора КІ людина чує звуки і мовлення, але не розпізнає їх, не розуміє мовлення інших, тому що КІ спотворює звуки. В процесі слухомовленнєвої реабілітації (включає точну настройку мовного процесора КІ, заняття з сурдопедагогом і з близькими за завданнями педагога) піздньооглухлі дорослі і діти розуміють мовлення через 1-4 тижні. Сприйняття мови з КІ у них продовжує покращуватися протягом 1 року.
Маленькі діти, які не носили слуховий апарат (або носили його не постійно, і їх не навчили слухати зі слуховим апаратом), перші 1-2 тижні можуть не реагувати на звуки. Поступово у дитини з'являються реакції на гучні звуки, потім на голос та інші звуки. У цьому дитині допомагають батьки, які постійно привертають увагу дитини до різних звуків, викликають у неї інтерес до них. Через 2-6 міс. у дітей розвивається здатність розпізнавати і розуміти деякі слова і речення. Ранньооглухлі діти і підлітки вчаться чути і розуміти мову з КІ 5 і більше років. Це пов'язано з розвитком у дітей системи рідної мови - накопиченням словникового запасу, формуванням граматичних уявлень. Для цього з дитиною повинні щодня займатися батьки і педагоги. Ефективність розвитку розуміння мовлення і власного мовлення у дитини з вродженою глухотою залежить від багатьох факторів: віку імплантації, віку слухопротезування і постійного носіння слухового апарата, наявності у дитини навичок слухання і вміння говорити на момент імплантації, наявності у батьків досвіду навчання дитини слухати і говорити і ін.
Діти, які носили до операції слуховий апарат, спочатку погано розпізнають знайомі слова і звуки з КІ, тому що вони звучать не так, як в слуховому апараті. Батьки не повинні хвилюватися, якщо з КІ дитина спочатку не впізнає слова, які він впізнавала зі слуховим апаратом. Через 1-2 тижні після занять дитина починає не тільки розпізнавати з КІ знайомі слова, але і швидко вчиться пізнавати нові слова і звуки.
Коли дитина з КІ буде розуміти мову і говорити?
Дитина через кілька днів чи кілька тижнів після підключення процесора КІ починає реагувати на навколишні звуки, голос. Тривалість періоду, протягом якого з'являються ці реакції, залежить від того, коли дитина втратила слух, чи носила постійно слуховий апарат, чи займалися з ним розвитком слуху, від причини втрати слуху і інших причин. Але щоб дитина змогла розуміти мову інших людей, вона повинна навчитися аналізувати звуки, дізнатися значення багатьох слів, дізнатися правила їх з'єднання в реченні. Це займає у дитини з нормальним слухом 5-7 років. Дитина, яка до імплантації зовсім не розуміла мовлення інших людей за допомогою слухозорового сприймання і не говорила, через 1 рік після імплантаціі починає розуміти прості прохання і говорити окремі слова і прості речення. У дитини, яка трохи розуміла мовлення, читаючи з губ і слухаючи зі слуховим апаратом, її розуміння розвивається швидше. Темпи розвитку розуміння мовлення і власного мовлення у кожної дитини різні і залежать від багатьох причин. Найбільш важливими є вік імплантації, рівень розвитку залишкового слуху та мовлення у дитини на момент імплантаціі, інтенсивність занять з педагогами та батьками після імплантаціі, наявність у дитини додаткових порушень.
Якщо дитина старша 5 років з вродженою глухотою НЕ користувалась слуховим апаратом, не говорить і спілкується за допомогою дактильно-жестової мови, то її можливості навчитися розуміти мову і говорити дуже обмежені. При імплантації таких дітей в шкільному віці або старше, при постійному носінні КІ і тривалих заняттях дитина може навчитися впізнавати навколишні звуки, розуміти часто використовувані слова і фрази на слухозоровій основі в звичайних ситуаціях спілкування і спілкуватися за допомогою обмеженого числа слів і фраз.